DIY - SY PRINSESSEKJOLE STEG FOR STEG

Jeg har nå sydd en skikkelig prinsessekjole i sateng og tull med paljetter. Denne oppskriften på kjole er kjempe enkel, og er gjort iløpet av en dag. 

1: Du trenger ett fremstykke, dette kan du lage enkelt selv ved å legge en genser/kjole etc. i den str. du skal lage kjolen på mønsterpapir (evnt. bakepapir.), Og tegner etter så det ser lignende ut som på bilde nr 1. Eller så kan du kjøpe mønster på f.eks stoff og stil

2: Bakstykke, lages ved å tegne etter fremstykke ved å kun endre der hals utskjæringen er (dette må være høyere opp) og dele opp ved midten siden bakstykke skal være i to deler. Grunnet to deler er for her skal glidelåsen eller trykk knappene være. 

3: Nå syr du side og skuldersømmene sammen, rett og sikksakk om du ikke har overlock

4: For å lage "skjørt delen" måler du opp lengden du får når du legger overdelen rett ut. Så 2x du dette med to eller mer om ønskelig. Dette bestemmer hvor mange diameter skjørtet skal ha.

5: Da skal du få en lang remse.

6: Dette skal så syes sammen. VIKTIG Innstillinger på symaskinen må være rett søm og med lange sting, og IKKE lås tråden ved å sy frem og tilbake, for når du har sydd hele remsen skal du dra i trådene på endene av remsen sammen slik at det blir mange foller. Når du har gjort dette så lager du en enkel knute på begge sider, for så å sy over, rett og sikksakk

7. Da skal skjørt delen se noe ala ut som dette.

8:Sy så dette fast i overdelen av kjole, rett og sikksakk

Kjolen vil se slik ut. Så nå begynner morro'a

Nå er gjenstår pynting av kjolen. Sy inn kantene med rett søm. Så er det bare å pynte kjolen så mye du vil. Jeg valgte rett og slett en enkel sløyfe i samme stoff som underdelen, foret, en sløyfe i sateng. 

Og voila, så har du sydd en prinsesse kjole. Denne kjolen er laget i to lag, altså med for. For å lage denne enklere kan du lage slik kjole i f.eks bomull uten for. Uansett er det bare å prøve seg, for øvelse gjør mester.  

Håper dere likte steg for steg innlegget, hvordan sy prinsesse kjole. Om det er noe dere lurer på så  er det bare å spøre. Noen ganger lettere å forklare med direkte spørsmål!

Håper dere finner frem sy gleden. 

#sy #prinsesse #kjole #diy

8 kommentarer

Anniken Bye

12.01.2015 kl.15:29

Sv: Takk! Haha akkurat nå er jeg så fornøyd med min at jeg nesten vil anbefale deg og alle andre å ta en ;)

Forresten: Fantastisk fin prinsessekjole da! Nå kan jeg riktignok ikke sy, men om jeg hadde gjort det skulle jeg prøvd meg på den kjolen. Super søt!

Håper du får en bra dag videre :)

designerspiren

12.01.2015 kl.15:34

Anniken Bye: Det skjønner jeg, den var så stilig!
Og, tusen takk. det er så enkelt og morsomt å sy, så du burde absolutt starte med det ;)
Ha en fin dag like så;))

helenenordvik

12.01.2015 kl.16:04

Så nydelig !

designerspiren

12.01.2015 kl.16:09

helenenordvik: Tusen takk :)

Maria

14.01.2015 kl.09:24

Heisann og tusen takk for koselig besøk på bloggen min ♡ utrolig flink du er. . Inspirert til å prøve meg på en prinsesse kjole jeg også nå:) kommer definitivt innom flere ganger og kikker :)

designerspiren

14.01.2015 kl.10:52

Maria: så hyggelig å høre, nå ble jeg glad. Og, ja det synes jeg du absolutt skal, så gøy. :)
Tenkte å sy lue etter inspo fra deg :)
Ha en fin dag!

Cathrine Narum

15.01.2015 kl.21:08

Nydelig! Kanskje man skulle prøvd å lage denne en dag? ;D Jeg har lenge hatt i tankene å sy en kjole til lillesnuppa <3 :) Dette innlegget skal lagres ;)

designerspiren

15.01.2015 kl.21:14

Cathrine Narum: Tusen takk! Ja, det synes jeg du skal. Så gøy å sy, og denne kjolen er ganske enkel å sy ;)

Skriv en ny kommentar

designerspiren

designerspiren

26, Drammen

Hei og velkommen til min blogg. Jeg er en jente på 26 år fra Drammen og min store lidenskap er å skape noe kreativt , vakkert og stilfullt med symaskinen min. Her vil jeg dele alt fra startfasen til det endelige resultatet av kreasjonene mine. Jeg har to barn en jente på 5 år og en gutt på 3 mnd, så mye av klærne jeg syr er selvsagt også barneklær. jeg håper dere vil følge min designerspire videre.